Jak się pozbyć koszmarów?

Zaburzenia snu, takie jak lęki nocne czy koszmary senne wpływają źle na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne, zwłaszcza jeśli występują jednocześnie. Jednak już samo występowanie złych snów bywa naprawdę niekorzystne oraz męczące.

Przede wszystkim należy zastanowić się nad możliwymi przyczynami nocnych koszmarów. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć odpowiednie środki umożliwiające rozprawienie się z nimi. Zdarza się, że wywołują je dość prozaiczne czynniki, na przykład obejrzenie przed snem horroru. Poza tym miewamy złe sny po ciężkostrawnym posiłku, który został zjedzony chwilę przed położeniem się do łóżka. Na jakość snu wpływa też picie alkoholu. Po prostu najlepiej tego unikać. Ważne jest także zadbanie o odpowiednie warunki, dzięki którym nocny odpoczynek powinien być lepszy i spokojniejszy – przewietrzmy pokój, obniżmy temperaturę, zmieńmy pościel, wyciszmy się przed snem. Koszmary nocne zdarzają się dzieciom i dorosłym, jeśli jest to sporadyczne nie trzeba się martwić, ale warto wypróbować powyższe rady. Poza tym do zaburzeń snu dochodzi w pewnych wyjątkowych sytuacjach, na przykład dziwne sny są dość powszechne w ciąży.

W przypadku, gdy złe sny często się powtarzają i nie pomaga zastosowanie prostych metod poprawiających zwykle jakość snu, wówczas należy się zastanowić czy w ten sposób nie dają przypadkiem znać o sobie nierozwiązane problemy. O ile stres rozpoznaje się raczej od razu, to nieco gorzej jest w przypadku konfliktu wewnętrznego czy urazu psychicznego. Okazuje się, że koszmary senne mogą być objawem nerwicy lub depresji. W przypadku wszelkiego rodzaju zaburzeń emocjonalnych lub podświadomego przeżywania pewnych sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest udanie się na psychoterapię. Kiedy zacznie przynosić ona pożądane efekty koszmary powinny minąć. Czasami zapisuje się leki eliminujące męczące sny, natomiast działają one przez pewien okres czasu i nie rozwiązują problemów w trwały sposób. Dlatego należy je traktować tylko jako uzupełnienie terapii. Czasami, żeby spać bez koszmarów nocnych wystarczy zmienić nieco tryb życia lub wypić napar z melisy, ale bywa też, że potrzebna jest pomoc specjalisty.